فاطمه ، فاطمه است

از شخصیت فاطمه سخن گفتن بسیار دشوار است. فاطمه یک زن بود آنچنان که اسلام می خواهد که زن باشد. و تصویر سیمای او را پیامبر(ص) خود رسم کرده و او را در کوره های سختی و فقر و مبارزه و آموزشهای عمیق و شگفت انگیز انسانی خویش پرورده و ناب ساخته است. وی در همۀ ابعاد گوناگون «زن بودن» نمونه است. مظهر یک دختر در برابر پدرش، مظهر یک همسر در برابر شویش، مظهر یک مادر در برابر فرزندانش، مظهر یک زن مبارزر و مسئول در برابر زمانش و سرنوشت جامعه اش.

فاطمه خود یک امام است، یعنی: نمونۀ مثالی یک تیپ ایده آل برای زن. یک اسوه، یک شاهد، برای هر زنی که میخواهد شدن خویش را انتخاب کند. او با طفولیت شگفتش، با مبارزۀ مدامش در دو جبهۀ خارجی و داخلی، در خانۀ پدرش، خانۀ همسرش، در جامعه اش، در اندیشه و رفتار زندگیش « چگونه بودن» را به زن پاسخ داده است.

نمی دانم چه بگویم؟! بسیار گفتم و ناگفته ماند. در میان همۀ جلوه های خیره کنندۀ روح بزرگ فاطمه آنچه بیش از همه برای من شگفت انگیز است، این است: که فاطمه همسفر، همگام و هم پرواز روح عظیم علی (ع) است.

خواستم بگویم: فاطمه دختر خدیجۀ بزرگ است، دیدم فاطمه نیست.

خواستم بگویم: فاطمه دختر محمد (ص) است، دیدم فاطمه نیست.

خواستم بگویم: فاطمه همسر علی (ع) است، دیدم فاطمه نیست.

خواستم بگویم: فاطمه مادر حسنین (ع) و زینب (س) است، دیدم فاطمه نیست.

نه اینها همه هست، و این همه فاطمه نیست. « فاطمه، فاطمه است»

«معلم شهيد : دکتر علی شریعتی»